Topic: Nieuwe laptop

Hoi NDSS, kennen jullie me nog? wink

Het leek me wel een goed plan om jullie meteen met m'n eerste post lastig te vallen met een vraag. Op dit moment heb ik een laptop die ik vijf jaar geleden, aan het begin van mijn studie, heb gekocht (HP EliteBook 8540w). Aangezien de accu dood is, de adapter niet altijd meewerkt en de hardware langzaam aan verouderd begint te raken, overweeg ik om een nieuwe te kopen met een budget van ongeveer 750 euro.

Ik gebruik m'n laptop als vervanger van een desktop. Ik doe weinig speciale dingen; voornamelijk internet gebruiken, tekst schrijven en programmeren. Af en toe speel ik een game, maar dat zijn voornamelijk kleinere indiegames, dus niet iets waar een krachtige videokaart voor nodig is (gamen doe je natuurlijk gewoon op consoles...). Ik heb een voorkeur aan Nvidia vanwege hun betere binary drivers in Linux. Verder is voor mij een scherm erg belangrijk. Ik ben geen designer, dus ik hoef niet per se een scherm dat alle kleuren perfect weergeeft, maar ik wil wel een fatsoenlijk, groot scherm met een resolutie van minstens 1920x1080 en anti-glare. Verder heb ik graag een stevige, liefst metalen, behuizing. Gewicht en compactheid spelen eigenlijk geen rol, comfort in gebruik wel.

Nu heb ik twee vragen: wat raden jullie voor laptop aan die voldoet aan deze eisen? En is het überhaupt wel een goed idee om een nieuwe laptop te kopen, of schiet ik er meer mee op als ik wat extra RAM, een SSD en een nieuwe accu in mijn huidige laptop zit? Dit vooral omdat ik dit beestje voor dagelijks gebruik niet echt tekortschiet, en het oorspronkelijk een laptop was die meer kostte dan ik nu wil uitgeven.

Re: Nieuwe laptop

Alles wat jij nodig hebt is een iets met integrated graphics. Geen idee hoe de Linux drivers daarvoor zijn (Maar computeren doe je natuurlijk gewoon op Windows...). Ik zou persoonlijk niet 750 money uitgeven aan een laptop waarop ik op NDSS zou gaan shitposten. Compile je ingewikkelde, grote dingen?

Ik weet niet hoe crack je huidige laptop is. Als je voor een nieuwe gaat, koop iets met een Intel processor met HD graphics op de chip en een 1080p scherpje.

Ik weet dat de Intel drivers stukken beter zijn dan zowel die van Nvidia als ATI, dus dat zit wel goed. Wat betreft compilen van ingewikkelde dingen: nee, dat valt allemaal wel mee. Waar ik op dit moment vooral tegenaan loop is een gebrek aan RAM geheugen als ik ingewikkelde dingen met grote datasets doe, en een iets snellere processor zou in dat geval ook wel meehelpen.

Zoals ik al zei, de huidige laptop werkt op zich prima. Ik kan me wel voorstellen dat dit ding vroeg of laat kapot gaat, en in die zin is het misschien zonde om er nu al te veel geld in te steken.

4 (edited by Rickert 2015-07-05 09:52:37)

Ik zou kijken naar Asus of Lenovo laptop.
4launch.nl is een goede start om te gaan zoeken.

nomen est hare, nihil scio

Jij hebt 250GB aan programma's op je SSD?

Remco32 wrote:

Ik gebruik wel regelmatig relatief grote datasets, en op die momenten is het wel handig om wat extra ruimte te hebben. Al kan ik op dat moment natuurlijk ook een externe HD aansluiten...

Hoe dan ook, ik heb mijn antwoord, ik ga wat onderdelen uitzoeken. Bedankt voor de inzichten!

Neem aan dat je dataset gewoon ingeladen wordt naar je RAM. Dan heb je alleen wat aan de SSD op het moment dat je de set inlaadt.

8 (edited by Berend 2015-07-06 09:25:51)

Remco32 wrote:

Neem aan dat je dataset gewoon ingeladen wordt naar je RAM. Dan heb je alleen wat aan de SSD op het moment dat je de set inlaadt.

Als hij het over grote datasets heeft neem ik aan over datasets groter dan 8 / 16 GB, dan maakt SSD wel behoorlijk uit omdat je page-swaps een stuk sneller zijn op SSD dan HDD. Externe HDD zou ik bij dat soort datasets al helemaal niet prettig vinden, omdat USB3 toch een stuk trager is als je data wilt inladen. Ligt eraan hoe snel je dataprocessing moet verlopen natuurlijk.

Remco32 wrote:

Heb zelf nu in m'n laptop 'n SSD van 250GB, in mijn PC een van 120GB. Moet zeggen dat 120GB toch redelijk rap volraakt met Windows, aantal programma's en een enkele game.

Berend wrote:
Remco32 wrote:

Als hij het over grote datasets heeft neem ik aan over datasets groter dan 8 / 16 GB, dan maakt SSD wel behoorlijk uit omdat je page-swaps een stuk sneller zijn op SSD dan HDD. Externe HDD zou ik bij dat soort datasets al helemaal niet prettig vinden, omdat USB3 toch een stuk trager is als je data wilt inladen. Ligt eraan hoe snel je dataprocessing moet verlopen natuurlijk.

Ik wilde er niet te veel op ingaan, maar het gaat dan al snel om een aantal tientallen gigabytes. Maar goed, ik kan m'n laptop best een paar uurtjes aan laten staan terwijl met een externe HD gerommeld wordt. Probleem is nu dat mijn RAM van 4 GB volloopt, en er massaal naar de harde schijf geswapt wordt. Dan worden een paar uurtjes al snel een paar weekjes :3

Ik heb ooit met voor mij grote datasets gewerkt. Ik vond groter dan 1GB al gigantisch.

Dan is het misschien toch wel handig die grotere SSD te pakken.